Mijn verhaal

Systemische nikkelallergie? Nooit van gehoord. Ik heb al sinds mijn veertiende last van nikkelallergie (de standaard versie). Dit is ook bevestigd in een patch test, maar dat ik ook last zou hebben van nikkel uit voeding had ik nooit gedacht.

Al jaren heb ik last van mijn gezondheid. Na een aantal jaar, waarin weinig vooruitgang zat, besloot ik het heft in eigen handen te nemen en er zelf voor te zorgen dat niets genezing in de weg kon staan. Ik wilde mijn lichaam gezond maken, zodat het alle energie kon richten op genezing. Maar ook ziekten in de toekomst voorkomen (diabetes en kanker komt in mijn directe familie voor). Ik was al een hele tijd bezig met gezonder eten (meer groenten, minder kant-en-klaar etc), maar nu ging ik er helemaal voor. Nóg meer groenten eten, minder vlees, meer peulvruchten, alles volkoren. Ik heb me even beter gevoeld met dit nieuwe dieet, maar na een tijdje begon ik méér klachten te krijgen, opgezette buik, last van mijn been, pijn in de buik en in mijn ribben. Het waren allemaal wat vage klachten en ik kwam er maar niet verder mee. Het was voor mij wel duidelijk dat het iets met eten te maken had. Ik had het vermoeden dat ik overgevoelig was voor bepaalde voedingsmiddelen, maar had geen idee wat dat dan kon zijn. Ik heb de afgelopen jaren allerlei diëten uitgeprobeerd om beter te worden; suikervrij, zuivelvrij, vegetarisch, veganistisch, anti-kankerdieet, tarwevrij, glutenvrij…….maar niets hielp. Ik ben overal geweest; huisarts, Maag-Darm-Leverarts, ostheopaat, fysiotherapeut, acupuncturist, voetreflexoloog, mesoloog/natuurarts, maar niemand wist wat ik mankeerde en niemand heeft me kunnen helpen.

Tot ik op een gegeven moment op bezoek ging bij mijn goede vriendin Mersia in Rome. Ik vertelde haar over mijn dieet en mijn klachten. Ze zei meteen dat ik waarschijnlijk hetzelfde had als zij, namelijk systemische nikkelallergie. Haar diagnose is gesteld door een Italiaanse arts. Wat ze me vertelde klonk zó bekend en zó logisch dat ik meteen de beslissing heb genomen om onmiddellijk te beginnen met een nikkelarm dieet. Bovendien had ik al zoveel diëten geprobeerd en  niets hielp, dus waarom niet nog een ander dieet proberen? Zij heeft me door de eerste dagen heen geloodst en na een paar dagen voelde ik al een verschil. Let wel, het was geen wonderbaarlijke omschakeling, maar ik voelde me wel wat minder moe, wat energieker, wat alerter, had wat minder buikpijn. Eenmaal weer thuis heeft ze me een start gegeven; een detox-dieet van een maand, met daaropvolgend een dag vol nikkel om te testen hoe je lichaam er op reageert. Ik heb me strikt aan het diagnose-dieet gehouden en heb de maand feestelijk afgesloten met alle nikkelrijke voeding waar ik trek in had (provocatietest); volkorenbrood, pindakaas, nootjes, nieuwe haring, linzensoep, rode wijn, 90% chocolade. Die testdag voelde ik me prima, had nergens last van…….tot het avondeten. We zaten nog aan tafel en waren net klaar met het dessert. Ik kreeg ineens erg last van buikkrampen en voelde me zo belabberd dat ik meteen naar de wc ben gerend en vervolgens de hele avond in bed heb gelegen. De volgende dag voelde ik me weer redelijk, waardoor ik toch twijfelde of het nikkelarme dieet wel het juiste dieet voor me was. Ik besloot het toch door te zetten en gaf mezelf nog een proefperiode van 6 maanden.

Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en kan ik met 100% zekerheid zeggen dat ik last het van systemische nikkelallergie. Ik ben minder moe, geen hoofdpijn meer, geen diarree, geen obstipatie, geen opgeblazen gevoel, geen opgezette, harde buik, geen pijn meer in mijn benen, geen pijn meer in de buik en ribben, mijn huid is rustiger (minder acne), bijna geen eczeem meer. Het rare is dat ik nu genezen ben van klachten waarvan ik niet wist ik die had.

Het allerbelangrijkst is voor mij wel dat ik goed slaap. Ik ben altijd een lastige slaper geweest. Al van kinds af aan duurde het lang voordat ik in slaap viel. Als kind al viel ik pas na uren lezen in slaap, met een boekje nog in de hand. Ook als volwassene duurde het zo’n 1 tot 2 uur tot ik in slaap viel, soms ook langer. Vervolgens sliep ik nooit door, ik werd elke nacht 3 tot 5 keer wakker. En dat elke dag! Omdat ik dit al mijn hele leven heb, dacht ik dat dit gewoon bij mij hoorde. Ik had er nooit aan gedacht dat het met voeding te maken had. Nu is alles anders. Ik slaap soms binnen 5 minuten al in! Vaak lees ik nog wat in bed, maar langer dan 20 minuten is het zelden en dan slaap ik zodra ik het leeslampje uitdoe! Ik slaap aan één stuk door, zonder wakker te worden. En dan wordt ik ook nog eens uitgerust wakker. Dit is voor mij de grootste aanwijzing dat ik mijn hele leven al last heb gehad van systemische nikkelallergie.

Nu wil ik niet meer terug naar mijn oude eetgewoonten. Zoals ik me nu voel wil ik nóóit meer kwijt. Dit betekent dat ik mijn hele leven me aan dit dieet moet houden. Er zullen bepaalde dingen zijn die ik misschien nooit meer kan eten, bijvoorbeeld chocola en nieuwe haring (zucht), maar ik heb het er graag voor over.

Toen ik begon met het nikkelarme dieet ben ik gaan zoeken op internet. Op Nederlandstalige pagina’s kwam ik niet verder dan een beetje informatie over hoe nikkelarme voeding kan helpen bij ernstige eczeem als gevolg van contact dermatitis. Er was helemaal NIETS te vinden over systemische nikkelallergie. Het vreemde is dat in andere landen deze ziekte wel erkend is en ook veelvuldig voorkomt. Met name in Italië is deze ziekte bekend en er zijn ook veel mensen die er aan lijden. Maar ook Duitsland, Australie, USA en India zijn bekend met deze ziekte (Ik heb alleen gezocht in het Nederlands, Duits, Italiaans en Engels. Ik weet dan ook niet hoe het met de andere landen in Europa zit).

In mijn zoektocht naar genezing heb ik heel wat informatie gelezen en gehoord, dingen uitgeprobeerd en ben heel wat wijzer geworden. Ik ben ervan overtuigd dat ik niet de enige persoon in Nederland ben die lijdt aan systemische nikkelallergie. Er zijn vast heel veel mensen die hier last van hebben, maar het niet weten. Als artsen in Nederland het niet eens weten, hoe moeten gewone mensen het dan weten? Met mijn website wil ik degene die hier last van hebben, helpen.

Klinkt dit verhaal je bekend in de oren? Lees dan verder en probeer het eens uit. Wanneer inderdaad blijkt dat je lijdt aan SNAS, zal je zonder pijn en klachten door het leven gaan, alleen door het volgen van een nikkelarm dieet. Weet dat je niet de enige bent en dat er wel degelijk iets te doen is aan je klachten.

Ik hoop dat ik je met deze site kan helpen. Het is niet altijd eenvoudig, maar houd vol en je zult zien dat je leven verandert!

 

Jolanda

16 Comments

  1. Marc

    Hoi Jolanda,

    Dank je voor je mooie verhaal. Ik ben nu ook aan het experimenteren ermee en moet zeggen dat ik vooruitgang merk, maar voor mij is t wel nog vaag wat ik nu wel en niet mag eten. Overal zeggen ze wat anders en geven ze wat anders aan. Kun jij me hierbij misschien helpen?

    Daarnaast ben ik vegan, dus heb ik een extra uitdaging daarin.
    hoop graag van je te horen.

    Groetjes Marc

    Reply
  2. Marc

    Hoi Jolanda,

    Dank je voor je mooie verhaal. Ik ben nu ook aan het experimenteren ermee en moet zeggen dat ik vooruitgang merk, maar voor mij is t wel nog vaag wat ik nu wel en niet mag eten. Overal zeggen ze wat anders en geven ze wat anders aan. Kun jij me hierbij misschien helpen?

    Daarnaast ben ik vegan, dus heb ik een extra uitdaging daarin.
    hoop graag van je te horen.

    Groetjes Marc

    Reply
    1. Jolanda Cocco Author

      Hallo Marc,
      Wat fijn om te horen dat je vooruitgang boekt. Nikkelallergie is helaas niet een eenduidig verhaal, waar de één last heeft van een bepaald product, kan de ander wel (misschien met mate) eten zonder problemen. Het hangt ook af van de mate van allergie, iedereen heeft een andere limiet wat hij of zij kan verdragen. Er zijn echter een aantal producten die elke nikkelist dient te vermijden,

      Dan wordt het nog moeilijker gemaakt, doordat een product verschillende nikkelwaardes kan hebben. Zo kan bijvoorbeeld een wortel teveel nikkel bevatten, terwijl een andere wortel wel in een nikkelarm dieet past, afhankelijk in welke grond de wortel heeft gestaan en welke bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt. Op mijn site kun je een start vinden, een overzicht van voedingsmiddelen die in een nikkelarm dieet passen en welke niet of met mate.

      Een vegan eetpatroon is zeer nikkelrijk. In veel vegangerechten zitten peulvruchten, noten, zaden en pitten en soya bijvoorbeeld, dit zijn allemaal producten die een hoog nikkelgehalte hebben en niet passen in een nikkelarm dieet, ook niet in beperkte mate. Ik heb zelf ook vegan gegeten, voordat ik wist dat ik nikkelallergie heb. Voor mij werkt een dieet met een beetje vlees en vis beter dan een vegandieet. Je zult voor jezelf moeten uitzoeken wat het beste werkt voor jou.
      Succes met je uitdaging.

      Groeten, Jolanda

      Reply
  3. Brenda

    Hoi Jolanda, dank voor het zijn van een wegwijzer in dit enorme bos dat het nikkelarme dieet heet. Ik ben er net op aanraden van een mesoloog mee begonnen. Wel lastig als je amper dierlijke producten gewend bent. Mijn vraag: nu ik geen vezelrijke dingen meer mag eten (geen volkoren/noten/peulvruchten.., alleen wit zuurdesem/tarwebloem en witte cream crackers..), hoe kom je dan aan je vezels zodat de stoelgang normaal blijft. Heb jij ervaring met vlozaadvezels/psylliumvezels?

    Bedankt voor een antwoord,

    Groetjes,

    Brenda

    Reply
    1. Jolanda Cocco Author

      Hallo Brenda.
      Dank je wel.
      Ik heb zelf geen ervaring met vlozaadvezels en psylliumvezels. Ik ben geen fan van supplementen. Supplementen zijn vaak zeer geconcentreerd en dat zorgt vaak voor een hogere nikkelwaarde. De werkzame stoffen worden bijna altijd aangevuld met andere stoffen en ook die zijn vaak nikkelrijk, zoals soja en maiszetmeel. De ingrediëntenlijst van een supplement zegt niets over de nikkelinhoud. Wanneer je gezond eet met voldoende variatie, zou je voldoende binnen moeten krijgen.
      Het is inderdaad een hele overgang van diervrij eten naar nikkelarm eten. Je hebt geen volkoren producten nodig om genoeg vezels binnen te krijgen. Ook wit brood bevat vezels. Zuurdesembrood gemaakt van biologische granen bevat meer vezels dan het witte brood uit de supermarkt of van de bakker (maar dat fabrieksbrood valt sowieso af, omdat het veel nikkel bevat). Volkoren pasta (9.6 gram per 100 gram) bevat meer vezels dan witte pasta (3.2 gram per 100 gram), maar dit is voldoende voor een gezonde darmwerking. Ook veel andere vezelrijke producten (zoals peulvruchten, gedroogd fruit en noten en zaden) zijn nikkelrijk en passen niet in een nikkelarm dieet. Maar dit wil niet zeggen dat je automatisch te weinig vezels eet. Wat wel heel belangrijk is, is dat je veel groenten en fruit eet, deze zijn namelijk belangrijke bronnen van vezels. Let wel op dat je groenten en fruit kiest die niet (teveel) nikkel bevatten, zoals appels, sinaasappels, blauwe bessen, broccoli, artisjok, wortel etc etc. Zorg voor variatie, hoewel dat natuurlijk niet meevalt als je op de nikkelinhoud let.
      Verder is de manier van bereiden ook belangrijk. Kook groenten niet helemaal slap, maar stoom je groenten om zo het beste uit je voeding te halen. Elke dag rauwe groenten is ook zeker aan te bevelen.
      Als laatste is het natuurlijk belangrijk om veel water te drinken. Minimaal anderhalve liter per dag is goed om je lichaam de kans te geven zich te ontdoen van alle afvalstoffen en is nodig voor een goede stoelgang.
      Eigenlijk is het heel simpel; eet gezond, gevarieerd (wel nikkelarm natuurlijk) en drink voldoende water. Succes!
      Groetjes, Jolanda

      Reply
  4. Anje

    Beste Jolanda,
    Wat fijn om je blog te lezen, heel herkenbaar! Ook ik houd mij aan een nikkelarm dieet, op advies van de mesoloog. Zij heeft heel veel producten gemeten, zodat het vrij eenvoudig was om de, voor mij verkeerde producten boven tafel te krijgen. Ik volg het nu bijna een jaar en heb dezelfde ervaringen als jij. Die hopeloze vermoeidheid en slaap problemen zijn gewoon voorbij, net zoals een opgeblazen buik en brandend maagzuur. Zelfs mijn jarenlange te hoge bloeddruk is gedaald! Voor mij graag levenslang een nikkelarm dieet. Het is even uitzoeken, maar op internet zijn duidelijke lijsten te vinden waar veel, minder of heel weinig nikkel in zit. Voor iedereen blijft het uit proberen, je voelt het vanzelf. Bij mij is dat vrij direct een opgeblazen gevoel en brandend maagzuur. Ik hoop inderdaad dat dit verhaal ook voor anderen een eyeopener kan zijn. Je het het op eigen houtje gaan uitproberen, maar ik zou kiezen voor een bezoekje aan de mesoloog. Die kan het gewoon meten.

    Reply
    1. Jolanda Cocco Author

      Beste Anje,
      Wat fijn om te horen dat een nikkelarm dieet goed voor je werkt. Het is een hele opluchting om van die vervelende klachten af te zijn waar je vaak al jaren mee rond loopt en waar je gewoon helemaal geen last meer van hebt door bepaalde voedingsmiddelen te vermijden. Ik zal zelf een levenlang strikt nikkelarm moeten blijven eten, maar heb er dit graag voor over. Er is op internet inderdaad een heleboel te vinden, helaas is elke lijst weer anders en de nikkelwaardes kunnen per product per lijst verschillen. Logisch ook, want niet elk product is hetzelfde. De ene appel is de andere niet. Het is een hele klus om voor jezelf een lijst op te kunnen stellen met producten die je zonder problemen kunt eten. Dat maakt het variëren en menu’s bedenken een stuk makkelijker. Ik blijf proberen om producten toe te voegen aan mijn lijst. De ene keer pakt het goed uit, de andere keer niet….dan komt het op de andere lijst (te vermijden producten).
      Ik ben al eens naar een mesoloog geweest, maar die sloeg de plank finaal mis bij het stellen van de diagnose. Door zijn advies kreeg ik zelfs nog meer klachten. Niet zo vreemd, want hij raadde allemaal dingen aan die nikkelrijk zijn en zei me veel nikkelarme dingen te vermijden. Het is goed te horen dat er ook genoeg mesologen in Nederland zijn die wel systemische nikkelallergie kunnen waarnemen.

      Reply
    2. Lisa

      Hi Jolanda,

      Een tijd geleden ben ik op jouw website terecht gekomen. Als jaren heb ik vage darmklachten, vermoeidheid, brok in mijn keel, eczeem, slecht slapen en niet uitgerust zijn en uitblijvende menstruatie en alle klachten lijkten erger te worden. Hoe meer ik mijn best doe om”gezond” te leven hoe erger de klachten lijken te worden. Net zoals jij dat in jouw verhaal omschrijft. Naar aanleiding van jouw verhaal ben ik onlangs bij een mesoloog geweest en ik er zojuist een nikkelkintolerantie vastgesteld. Enerzijds blij dat dit er uit in gekomen, nu weet ik hopelijk wat de oorzaak is van mijn klachten. Anderzijds is het ook lastig omdat er weinig over bekend is. Mijn mesoloog adviseerde mij op bepaalde supplementen te gebruiken om de vastgezette nikkel uit mijn lichaam te krijgen. Ik vroeg mij af of jij ook iets met supplementen gebruikt hebt om nikkel uit je lijf te krijgen en of dit geholpen heeft. Hoe voel jij je op dit moment, zijn je klachten afgenomen?

      Alvast bedankt voor het lezen en de tips op jouw website!
      Groeten, Lisa

      Reply
      1. Jolanda Cocco Author

        Hallo Lisa,

        Wat fijn dat je nu weet wat de oorzaak van je klachten is. Het is inderdaad niet handig dat er niet zoveel over bekend is, maar je zult er gaande weg je weg wel in vinden.

        Er zijn verschillende verhalen en adviezen over supplementen, maar het is nog niet zo eenvoudig om te zeggen dat de een of de ander goed werkt. Simpelweg, omdat er geen of te weinig medisch onderzoek naar is gedaan. In het begin heb ik ook een aantal supplementen uitgeprobeerd, zoals chlorella, zeoliet, ribes nerodruppels en vitamine C. Zeoliet leek het meeste effect te hebben, maar het was geen overduidelijk effect. Zowel chlorella als zeoliet zijn supplementen die je niet voor langere tijd kunt gebruiken, dat heeft dan weer een schadelijk effect op je gezondheid. Vraag sowieso na bij een specialist welke supplementen zouden kunnen werken voor je, en of er geen contra-indicatie is voor jou. Ik gebruik al jaren geen supplementen meer, behalve hier en daar wat vitamine C.

        Het enige dat werkt tegen een systemische nikkelallergie is een nikkelarm dieet. Helaas is dit een levenslang dieet, omdat de aandoening chronisch is. Maar ook met een strikt nikkelarm dieet en hier en daar wat supplementen die ik heb uitgeprobeerd heeft het toch zeker een jaar geduurd voordat mijn lichaam helemaal tot rust was gekomen. Hoewel ik in het begin van het nikkelarme dieet al een verschil merkte, was het verschil na een jaar dieet ongelofelijk groot.

        Ik ben nu bijna 4 jaar bezig met dit dieet. Omdat is gebleken dat ik een zware intolerantie heb, moet ik me heel strikt aan het dieet houden. Ik weet nu zo ongeveer wel wat ik wel en niet moet eten, maar blijf toch nieuwe dingen uitproberen. Soms gaat het goed, soms niet. Wanneer ik iets eet wat teveel nikkel heeft, krijg ik na 1 of 2 dagen de eerste klachten en die houden dan een aantal weken aan.
        Ondanks de nikkelreacties is mijn leven totaal veranderd, ik heb namelijk geen klachten meer. De klachten zijn niet minder, ze zijn helemaal weg. Geen pijn, darmklachten, vermoeidheid, slaapproblemen, eczeem, acne, opgeblazen gevoel, opgezette buik, ondergewicht. Ook al is het niet altijd eenvoudig om me aan zo’n strikt dieet te houden, het is het waard. Zo goed als ik me de afgelopen jaren voel heb ik me nog nooit gevoeld en dat wil ik nooit meer kwijt.

        Hopelijk zul je zelf ook over een tijdje de vruchten plukken van je harde werk.

        Groeten,
        Jolanda

        Reply
  5. Martine

    Beste Jolanda,

    Ook ik heb een jarenlange zoektocht achter de rug maar bij het lezen van de informatie weet ik heel zeker dat ik ook SNAS heb. Mijn mesologe is ook degene die me daarbij helpt en adviseert als brood 100% speltvolkoren. Hierin zitten geen toevoegingen muv een minimale hoeveelheid rijs/gistmiddel, dit heb ik nagevraagd bij de bakker. Dat lees ik echter nergens terug als toegestane broodvariant. Ben jij hier bekend mee?

    Reply
    1. Jolanda Cocco Author

      Beste Martine,

      Spelt is een tarwesoort en past in een nikkelarm dieet. Met een brood waar weinig of geen rijsmiddel in zit, zit je inderdaad goed. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het soort rijsmiddel. Zuurdesem en verse biergist is geen probleem, maar andere rijsmiddelen zijn dan weer minder goed geschikt. Net als met gewone tarwe geldt voor spelt dat het weinig nikkel bevat wanneer het “wit” is, dus bloem en geen meel, wit brood en geen bruin brood en dus ook geen volkoren brood. Net als in tarwevolkoren zitten ooi in volkoren spelt de vliesjes nog om de speltkorrel, en juist daarin zit de meeste nikkel. Witte speltbloem bevat minder nikkel dan volkoren speltmeel. Natuurlijk kun je wel eens volkorenspelt eten, maar elke dag een paar boterhammen zorgt voor een constante hoge nikkelwaarde.

      Voor wat meer info kun je dit lezen:
      http://nikkel-vrij.nl/2016/11/14/brood/
      en
      http://nikkel-vrij.nl/2018/09/25/gist-en-andere-rijsmiddelen/

      Groetjes,
      Jolanda

      Reply
  6. Sandra

    Hallo Jolanda,

    Ook ik ben bij een mesoloog geweest, en lactose en nikkel intolerant bevonden,
    ik had al jaren contactallergie en was van nikkel in voeding niet bewust.
    Mijn voornaamste klacht is chronische hoofdpijn, heb ook div. artsen en diëten geprobeerd, maar idd hoe gezonder, volkoren producten, veel groente en fruit, noten zaden en pure chocolade (90%) ik gebruik hoe erger t werd.
    Ik ben ook bekend met spastische darm, jeuk, vermoeidheid en slecht slapen.

    Ik krijg de ene na de andere anti depressiva en bèta blokker voorgeschreven, maar niets helpt.

    Jouw verhaal is één groot feest 😉 der herkenning waarvoor dank!

    Ik ga nu 6 weken steng op een lactose en nikkelarm dieet, en dan terug naar de mesoloog, ik ben erg benieuwd en hoop dat dit het antwoord is op mijn jarenlange zoektocht.

    Reply
    1. Jolanda Cocco Author

      Hallo Sandra,

      Ik hoop inderdaad voor je dat een nikkelarm dieet je helpt. Het is niet altijd handig om intolerant voor nikkel in voeding te zijn, maar er is goed mee te leven.

      Voor mij was vooral het feit dat ik verlost was van klachten waar ik jaren en zelfs decennialang last van heb gehad, een enorme verandering in mijn leven. Het heeft bij mij wel een lange tijd geduurd voordat ik helemaal klachtenvrij was. De eerste dagen voelde ik me wel beter, maar bijvoorbeeld een flinke aanhoudende hoofdpijn ging bij mij pas na ongeveer 2 tot 3 maanden weg. Ook probleemloos slapen duurde wel een paar maanden, maar nu slaap ik als de beste! 🙂

      Succes met de eerste stap in het nikkelarme dieet. Ook al kun je in het begin niet zoveel verschillende dingen eten, geniet van wat je wel kunt eten!

      Groetjes, Jolanda

      Reply
        1. Jolanda Cocco Author

          Hoi Sandra,

          Het is het makkelijkst om zo simpel mogelijk te eten. Denk dan aan een puur stukje vlees of vis, zonder saus of marinade, zoals een stuk gebakken zalm of biefstuk. Groenten is afhankelijk van wat de keuken op dat moment heeft. Vraag altijd of er nog iets “extra’s” in zit. Je zult verbaasd zijn hoeveel restaurants groenten uit een kant-en-klaar verpakking met toevoegingen gebruiken. Als bijgerecht is het altijd lastig kiezen. Ik kan zelf absoluut niet tegen gefrituurd voedsel (helaas geen frietjes dus) en vraag altijd om gekookte aardappel, gepofte aardappel (zonder schil eten), witte rijst zonder iets, of witte pasta met olijfolie en verder niets. Lijkt een beetje saai, maar ik ga liever voor een wat saaiere maaltijd dan de rest van mijn tafel, dan dat ik wekenlang klachten heb.

          Sushi zou kunnen (zonder sesam, tofu en soja). Grieks, Spaans en Italiaans kan, maar is afhankelijk van de kwaliteit van het restaurant. Als er vers en authentiek wordt gekookt heb je de meeste kans op puur eten zonder toevoegingen en dus geen klachten. Chinees, Indiaas, mexicaans etc zijn restaurants waar ik niet meer ben geweest sinds ik nikkelallergie heb. Dit geldt ook voor hippe, vegan restaurants, dat is puur nikkel.

          Als je van te voren reserveert, kijk dan even op de menukaart op hun site of er genoeg keuze is voor je en bel eventueel op. Ga je op de bonnefooi, overleg dan goed met de serveerster.

          Kijk ook eens op: http://nikkel-vrij.nl/2019/02/04/uit-eten-gaan/
          en http://nikkel-vrij.nl/2019/02/04/informatie-nikkelallergie-voor-horecapersoneel/

          Op instagram staan ook nog wat ideeën over uit eten gaan @nikkelvrij

          Eet smakelijk!

          Groetjes

          Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.