Voorbeeld weekmenu herfst/winter

Het is erg moeilijk om te kiezen wat je moet (kunt) eten elke dag. De lijst met dingen die je mag eten is erg kort, en het is belangrijk om te variëren. Het is erg handig om voor jezelf eenmaal per week een menu op te stellen voor een hele week. Daarin kun je niet alleen opschrijven wat je voor avondeten gaat klaarmaken, maar ook lunch, ontbijt en tussendoortjes. Zo hoef je je niet een paar keer per dag het hoofd te breken over wat te eten. Bovendien kom je zo niet voor verrassingen te staan, en hoef je niet te kiezen tussen iets eten waar je ziek van wordt of niets eten en honger hebben.

Om je op weg te helpen vind je hieronder een voorbeeldweekmenu voor de herfst/winterperiode.

Week 1
Maandag ontbijt Wit zuurdesembrood met geitenkaas, jam en boter
tussendoortje Yoghurt m blauwe bessen en honing
lunch Radicchio en ijsbergsla

Penne met aubergine, courgette, paprika en peterselie

tussendoortje Fruit
diner Soep van venkel en aardappel

Pasta met pesto (zelfgemaakt)

Kippenpoot uit de oven

Bloemkool gestoomd met dressing van olijfolie, citroen en mosterd

tussendoortje Koekje (zelfgemaakt)
Dinsdag ontbijt Wit zuurdesembrood met schapenkaas, jam en boter
tussendoortje Crackers (zelfgemaakt)
lunch Komkommer

Noodles met gebakken groenten, gember en chili

tussendoortje Fruit
diner Groentensoep (wortel, bleekselderij, pompoen, raap, venkel) met rijst

Aardappelpuree (aardappel, boter, olijfolie)

Lamsburger (zelf gekruid of naturel)

Rode bieten

tussendoortje Schijfjes wortel
Woensdag ontbijt Roerei met rucola en kaas (geit of schaap)
tussendoortje Koekjes zonder gist (bv Savoiardi of krakeling)
lunch Ijsbergsla, snijbiet met ricotta

Spaghetti met raapsteeltjes en ansjovis

tussendoortje Fruit
diner Pompoensoep

Schol uit de oven

Gekookte rijst, witte kool, wortel, aubergine, gember, chili, knoflook, currypoeder (alleen specerijen)

tussendoortje Muntthee met honing
Donderdag ontbijt Pannekoekjes met cottage cheese en citroen
tussendoortje Koekje zonder gist
lunch Radijs, komkommer en wortel

Fusilli met ricotta en citroen

tussendoortje Fruit
diner Kippenbouillon (bio) met dun gesneden rauwe groenten, gember en chili

Risotto porcini

Courgette

tussendoortje Griekse yoghurt m honing
Vrijdag ontbijt Wit zuurdesembrood met geitenkaas, jam en boter
tussendoortje Crackers zonder gist
lunch Couscous met groenten
tussendoortje Fruit
diner Witlofsalade

Dorade uit de oven

Aardappel gebakken in de pan in olijfolie

Wortel en pastinaak (gestoomd)

tussendoortje Witte chocolade
Zaterdag ontbijt Tosti uit de pan met geiten- of schapenkaas
tussendoortje Koekje (zelfgemaakt)
lunch Frittata met paprika, courgette, aubergine, chili en een salade
tussendoortje Fruit
diner Stoofpot van konijn

Gekookte aardappel (zonder schil) met olijfolie

Broccoli (gestoomd)

Appel, kaneel en kruimel uit de oven

tussendoortje Kaas (schaap of geit), zwarte olijven, crackers zonder gist
Zondag ontbijt Bananenpannekoekjes met honing
tussendoortje Cappuccino zonder cacao en zelfgebakken appeltaart
lunch Bietensalade met rucola en feta

Stamppotje met rucola of snijbiet en lapje rundsvlees (naturel)

tussendoortje Fruit
diner Rauwkost

Pizza (zelfgemaakt deeg) met buffelmozarella, aubergine, en rucola

tussendoortje Geitenyoghurt met bramen en honing

 

En zoals altijd, let op het volgende;

  • Alleen volle producten (boter, yoghurt, kaas etc)
  • Alleen vlees en vis zonder toevoegingen
  • Liefst biologische groenten
  • Op salade alleen zelfgemaakte dressings (olijfolie, citroensap of azijn, peper en zout)
  • Bakken in boter of olijfolie (met mate)
  • Gebruik emaille, staal of glas om eten in klaar te maken (geen rvs, anti-aanbaklaag, aluminium)
  • Gebruik nikkelvrij bestek en kookgerei (hout of silicone)

3 Comments

  1. Eva

    Hi Jolanda,
    Na jaren klachten van een zeer opgezette buik, heb ik sinds kort via de mesoloog een nikkelarm dieet geadviseerd (en tevens lactosevrij). Nu at ik veel vegetarisch en wilde ik zelfs veganistisch gaan worden en dat is niet te doen.
    Ik ben nu 8 weken bezig en mijn klachten gaan veel beter! Ook sliep ik slecht en had ik nachten insomnia en ook dit gaat veel beter.
    Er is inderdaad zeer weinig over bekend dus ik ben erg blij met jouw site!

    Nu heb ik wel wat vragen. Ik ben wel benieuwd naar jouw recept van crackers zonder gist (of koop je die ergens?) en jouw zelfgemaakte pizza.
    En waar koop jij je boillonblokjes, van welk merk? En ik eet rijstwafels tussendoor, daar is niets mis mee toch (mits ze witte rijst bevatten..?)

    Ik hoop van je te horen. Super bedankt!

    Groeten Eva

    Reply
    1. Jolanda Cocco Author

      Hoi Eva,

      Goed om te horen dat het dieet effect bij je heeft.

      Crackers zonder gist zijn in de supermarkt verkrijgbaar van het merk Hollandia, dit zijn matze-crackers in de oranje, ronde doos. Zonder gist, zonder zout, maar helaas ook zonder smaak. Je zult dus zelf wat lekkers er op moeten doen om er een smakelijk hapje van te maken. Het belangrijkste is echter dat je er niet ziek van wordt. Binnenkort komt er een recept op de site van zelfgemaakte crackers, maar er zitten eerst nog wat andere artikelen in de pijplijn.

      Bouillonblokjes koop ik niet. Bouillon in blokjes, zakjes, poeder of welke vorm dan ook bevat vrijwel altijd nikkel. Af en toe koop ik biologische kippenbouillon van de Kleinste Soepfabriek in een glazen pot. Kijk wel even op de ingrediëntenlijst of er iets bijzit waar je niet tegen kunt. Meestal maak ik bouillon zelf van groenten die in het seizoen zijn. Op de site staat een makkelijk recept http://nikkel-vrij.nl/2017/02/01/groentebouillon-herfstwinter/. Ik maak meestal een grote pan en vries een paar potjes in, zodat ik altijd wat bij de hand heb. Wil je het nog simpeler maken? Zet dan een pannetjes water op met wortel, ui en bleekselderij en laat 20 minuten koken.

      Rijstwafels zijn altijd gemaakt van volkorenrijst, ook als het er niet op staat. De rijst kan namelijk alleen gepoft worden wanneer het vliesje er nog om zit (volkoren dus), wanneer het heet wordt, poft het vliesje open, komt de witte, luchtige binnenkant naar buiten, maar zit dat er nog wel aan.

      Groetjes, Jolanda

      Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.