Griekse gehaktballetjes

 

Griekse gehaktballetjes met verse kruiden

Ingrediënten

  • 750 gram lamsgehakt (of rundergehakt)
  • 1 klein sjalotje
  • 1 teentje knoflook
  • 2 el paneermeel (van toegestane ingrediënten)
  • ½ ei
  • paar takjes platte peterselie
  • paar takjes oregano
  • zout en (chili)peper

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Snij sjalot, knoflook, peterselie en oregano fijn. Klop een ei met een vork los en voeg de helft toe aan de sjalot etc.
  3. Voeg gehakt, paneermeel, zout en peper toe en meng alles door elkaar.
  4. Vorm met natte handen kleine balletjes.
  5. Leg de balletjes in een glazen ovenschaal en bak in ongeveer 20 minuten gaar.
  6. Lamsgehakt bevat veel vet, dit komt vrij bij het bakken. Schep de balletjes uit de ovenschaal wanneer ze gaar zijn, en laat uitlekken op een stuk keukenpapier.

 

Kijk hier voor meer recepten van borrelhapjes

Allergienoot

Gebruik geen witte of zwarte peper, wanneer je erg gevoelig bent voor nikkel. Vervang deze dan door chilipeper. Laat ook het sjalotje weg, wanneer het nodig is om je nikkellimiet onder controle te houden.

Gehakt in de supermarkt bevat vaak toevoegingen die nikkelrijk zijn. Haal bij voorkeur gehakt ongekruid bij een goede slager. Vraag hem wat de ingrediënten zijn en vraag eventueel om toevoegingen weg te laten. Lamsgehakt bevat meer ijzer dan bijvoorbeeld kip- of varkensvlees. Andere voordelen van lamsvlees zijn het hoge eiwitgehalte, vitamine B12 (100 gram lamsvlees bevat de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid B12) en B3, zink, selenium, magnesium, omega 3-vetzuur, foliumzuur en anti-oxidanten. Maar het is ook een erg vette vleessoort, eet het dus met mate.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.