Griekse gehaktballetjes

 

griekse gehaktballetjes

Ingrediënten

  • 500 gram lamsgehakt
  • ½ ei
  • 1 teentje knoflook
  • ½ sjalotje
  • Paneermeel (van toegestane ingrediënten)
  • Paar takjes platte peterselie
  • Paar takjes munt en oregano (optioneel)
  • Zout en peper

Bereidingswijze

  1. Meng alle ingrediënten door elkaar.
  2. Vorm met natte handen kleine balletjes.
  3. Verwarm een stalen of gietijzeren pan voor. Voeg de balletjes toe, wanneer de pan op temperatuur is. Het is niet nodig om olie te gebruiken. Na een paar minuten zal het vet uit de balletjes vrijkomen waar ze verder in kunnen bakken. Keer regelmatig om tot ze gaar zijn.
  4. Lamsgehakt bevat veel vet, dit komt vrij bij het bakken. Schep de balletjes uit de pan wanneer de balletjes gaar zijn, en laat uitlekken op een stuk keukenpapier.

 

Kijk hier voor meer borrelhapjes

Nikkelnoot

Gebruik geen witte of zwarte peper, wanneer je erg gevoelig bent voor nikkel. Vervang deze dan door chilipeper. Laat ook het sjalotje weg, wanneer het nodig is om je nikkellimiet onder controle te houden.

Gehakt in de supermarkt bevat vaak toevoegingen die nikkelrijk zijn. Haal bij voorkeur lamsgehakt bij een goede slager. Vraag hem wat de ingrediënten zijn en vraag eventueel om toevoegingen weg te laten. Lamsgehakt bevat meer ijzer dan bijvoorbeeld kip- of varkensvlees. Andere voordelen van lamsvlees zijn het hoge eiwitgehalte, vitamine B12 (100 gram lamsvlees bevat de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid B12) en B3, zink, selenium, magnesium, omega 3-vetzuur, foliumzuur en anti-oxidanten. Maar het is ook een erg vette vleessoort, eet het dus met mate.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.