Pastasalade

 

Met warm weer ben ik een groot fan van pastasalade. Het is een supermakkelijke manier om een lekkere en gezonde maaltijd te eten. Waar je met een boterham wat meer moeite moet doen om groenten in je lunch te verwerken, is het peulenschil wanneer je een pastasalade klaarmaakt.

Het recept wat ik je vandaag geef is een basisrecept en je kunt op allerlei manieren variëren. Kijk gewoon eens in je koelkast wat er nog in ligt en verwerk het eenvoudig in een smakelijke maaltijdsalade. Deze salade is makkelijk de avond van te voren te bereiden, of zelfs in de ochtend en ideaal om mee te nemen voor onderweg. Of het nu een dagje naar het strand is, een uitje naar een pretpark of gewoon een lunch voor op school of kantoor, met deze salade kun je eindeloos variëren en eet je gewoon goed, gezond maar vooral erg lekker.

De hoeveelheden variëren, afhankelijk van het aantal personen en of je veel honger hebt. Je kunt zoveel groenten toevoegen als je wilt. Wanneer je erge trek hebt kun je één bolletje mozarella nemen voor een 1-persoonslunch, maar je kunt één bolletje ook prima delen met z’n tweëen.

Pastasalade fusilli met lactosevrije mozarella en kalamataolijven

Ingrediënten

  • korte pasta (bijvoorbeeld fusilli of penne)
  • mozarella (eventueel lactosevrij)
  • komkommer
  • paprika (geel of rood)
  • wortel
  • platte peterselie
  • olijven
  • olijfolie extra vergine
  • zout
  • (chili)peper

Bereidingswijze

  1. Breng een pan met ruim water aan de kook. Voeg zout toe wanneer het water flink kookt. Proef een beetje van het water om te kijken of het zout genoeg is. Het moet ongeveer zo zout smaken als zeewater.
  2. Wacht tot het water opnieuw flink kookt en doe de pasta in het water. Roer regelmatig door om te voorkomen dat de pasta aan de bodem en aan elkaar plakt.
  3. Snij de groenten in kleine stukjes en leg alles in een grote kom.
  4. Snij de mozarella en doe in de kom.
  5. Snij de peterselie fijn en doe in de kom.
  6. Giet de olijven af (wanneer deze in vocht zitten) en doe ze in de kom.
  7. Giet de pasta af zodra deze de kooktijd heeft bereikt (afhankelijk van het merk en de soort pasta). Spoel de pasta onmiddelijk af met koud water en laat even uitlekken (niet te lang, want dan gaat de pasta aan elkaar plakken).
  8. Schud de pasta in de kom bij de rest van de ingrediënten. Voeg (chili)peper en olijfolie toe en roer door elkaar.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.