Fruit

Het is zomer en dat maakt het voor een nikkelist een stuk makkelijker. Er is namelijk volop vers fruit beschikbaar waar weinig nikkel in zit. Maar ook in de winter is er genoeg op de markt om de winter door te komen. Past gedroogd fruit zoals dadels in een nikkelarm dieet? Hoeveel stuks fruit eet je op een dag? Hoe zit het met vezels? En met seizoensfruit? Dit lees je allemaal hieronder.

Een mooie, kleurige selectie van fruit dat past in een nikkelarm dieet.

Fruit is grofweg in drie categorieën te verdelen; weinig nikkel, redelijke hoeveelheid nikkel en veel nikkel. Van het fruit waar weinig nikkel in zit kun je met een gerust hart van eten. Zonder te overdrijven natuurlijk en altijd gevariëerd. Zit er redelijk wat nikkel in, eet dan niet teveel hiervan en niet dagelijks. Zit er veel nikkel in? Eet het dan alleen wanneer je een lichte intolerantie hebt.

Nikkelarm fruit

Aardbei, appel, banaan, bramen, citroen, cranberry, druiven, granaatappel, grapefruit, kaki, kersen, kiwi, mandarijn, meloen,  papaya, perzik, pompelmoes, rode bessen, sinaasappel, watermeloen.

Fruit met redelijk hoog nikkelgehalte

Abrikozen, blauwe bessen, frambozen, mango, nectarine, peer,  pruimen, zwarte bessen.

Fruit met hoog nikkelgehalte

Ananas, avocado, moerbei, vijgen,

De indeling in de categorieën is gebaseerd op de hoeveelheid nikkel per 100 gram fruit.

De hoeveelheid nikkel varieert. Dat betekent dat de ene appel meer nikkel bevat dan een andere. Zo heeft biologisch fruit een lager nikkelgehalte dan niet-biologisch fruit. Dit komt o.a., omdat bestrijdingsmiddelen een zeer hoog nikkelgehalte bevatten.

Gedroogd fruit

In sommige fruitsoorten zit veel nikkel en deze kun je beter vermijden of zo min mogelijk eten. Dit is afhankelijk van de mate van je intolerantie en van de rest van je menu. Uiteraard zijn zowat alle gedroogde fruitsoorten een bron van nikkel. Gedroogde pruimen, dadels en abrikozen bijvoorbeeld bevatten veel nikkel. En waar druiven goed passen in een nikkelarm dieet, is het oppassen met rozijnen. Dit komt onder andere door de hoeveelheden. Een portie verse druiven bevat veel minder stuks druiven dan een portie gedroogde rozijnen, en dus ook minder nikkel.

Vezels

Hoeveel fruit zou je op een dag moeten eten? Minimaal drie tot vier stuks fruit per dag zorgt voor een goed aandeel in de benodigde vitaminen en mineralen. En niet alleen dat, ook de hoeveelheid vezels die vers fruit je geeft zijn hard nodig. Als nikkelist eet je namelijk geen volkorenbrood of volkorenrijst waardoor je een andere bron van vezels moet gebruiken. Groenten en fruit zijn hiervoor uitermate geschikt.

Zoals je ziet valt er genoeg vers fruit te eten wanneer je een nikkelarm dieet volgt. Kies bij voorkeur seizoensfruit en uit volle grond, deze bevatten de meeste vitaminen en mineralen. Fruit met nul-kilometer op de meter is aan te raden, maar wanneer je aangewezen bent op nikkelarm fruit, zul je het af en toe toch buiten Nederland moeten zoeken. In Zuid-Europa is gelukkig een heleboel fruit te halen, ook in de winter. Wanneer je het ver weg moet zoeken, kies dan iets wat relatief van dichtbij komt, in plaats van de andere kant van de wereld.

Kijk hier voor een overzicht van seizoensfruit uit de Nederlandse volle grond.

 

2 Comments

  1. Marscha Basdew

    Dank u voor deze bruikbare info
    Ik heb een nikkel allergie en in de meeste artikelen staan dezelfde niet bruikbare tips. Hier kan ik gelukkig wel iets mee… Althans ik ga het proberen.
    Mvg Marscha Basdew

    Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.