Dagje strand

Het is zomer en de vakantie staat voor de deur. Dat betekent voor veel mensen dat ze op vakantie gaan of dagjes weg. Ga je naar het strand, de bergen, een pretpark, het maakt voor een nikkelist niets uit. Je zult namelijk zelf iets mee moeten nemen om te eten. Op het strand en in de bergen is er gewoonweg niet zoveel voor handen, en als er wel wat is, is de kans groot dat er veel nikkel in zit.

Denk niet alleen aan de bestemming, maar ook aan de reis er naar toe. Wanneer je wat langer onderweg bent, is het handig om wat tussendoortjes mee te nemen. Hieronder lees je wat je mee kunt nemen, en wat voor soort bakjes je gebruikt die niet schadelijk zijn voor je gezondheid.

Watermeloen in stukjes gesneden en wilde perziken als fris tussendoortje op een warm strand.

Fruit

Er is genoeg nikkelarm fruit voorhanden in de zomer om uit te kiezen. Zoals fruit dat je makkelijk uit de hand kunt eten, zoals bananen. Neem een schilmesje mee als je het ter plekke wilt schillen of snij het in hapklare stukjes voordat je vertrekt. Zo maak je ook een kleurige fruitsalade voor onderweg.

Rijstsalade met saffraan, zuurdesembrood met rauwe ham en olijfolie en gesneden rauwkost

Brood

Een boterhammetje is snel klaar te maken en mee te nemen. Bak een eitje, en maak de boterham af met wat sla. Of neem alles los mee; brood, kaas, ham, gekookt ei. Zo kan iedereen ter plekke een boterhammetje pakken en maak je er een gezellige picknick van. Kijk hier voor meer ideëen voor een picknick.

Rijst- en pastasalade

Heb je genoeg van boterhammen? Maak dan de avond tevoren een rijst- of pastasalade. Een pastasalade met groenten en mozarella  (kijk hier voor het recept) is zo gemaakt. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, kijk gewoon in je koelkast wat je hebt liggen en maak daar wat lekkers van.

Komkommer, wortel en radicchio, vers gekocht in een Italiaanse supermarkt.

Groenten

Rauwe groenten, oftewel salades zijn heerlijk voor onderweg. Je kunt er lekker op knabbelen en het is heerlijk verfrissend op warme dagen. Maak een kleurrijke salade voor het hele gezin of je vrienden om te delen en neem wat vorkjes mee. Maar je hoeft niet eens een uitgebreide salade te maken, snij simpelweg wat groenten in stukjes en klaar is je rauwkost. Zo zijn reepjes wortel of paprika  makkelijk om te eten tijdens het autorijden.

Middagsnack

Zo tegen eind van de middag komt de hartige trek om de hoek kijken. Waar ik vroeger een zak chips opentrok op het strand, laat ik die nu aan me voorbij gaan. In plaats daarvan neem ik wat taralli mee en olijven. Taralli kunnen nikkelarm zijn, maar controleer altijd de ingrediënten. Let er bijvoorbeeld op dat er alleen olijfolie in zit, geen andere olie en geen gist. Olijvenpaté (100% olijven) en matze-crackers zijn ook een prima nikkelarme optie.

Taralli en Kalamata olijven

Bakjes en trommeltjes

Al dat lekkere nikkelvrije eten van thuis moet natuurlijk mee naar het strand. Roesvrijstalen broodtrommeltjes bevatten nikkel en zijn dus niet geschikt voor nikkelallergie. Ook glas is niet altijd handig voor onderweg, het is zwaar en breekbaar. Plastic bakjes en trommeltjes zijn dan wel handig. Nu is niet alle plastic goed, sommige plasticsoorten zijn schadelijk voor de gezondheid. Kijk bij het kiezen van een plastic trommeltje altijd goed naar het soort plastic en kies bij voorkeur nummer 5 plastic. Je kunt het nummer van het plastic zien op de bodem in een driehoekje.

Nog een laatste tip: geniet van de mooie omgeving en houdt deze mooi. Ruim altijd je rommel op! Gooi het netjes in de prullenbak en als er geen in de buurt zijn, stop dan alles in een vuilniszakje (dat je van thuis hebt meegenomen).

Wil je nog meer lezen over tussendoortjes op vakantie? Kijk dan hier.

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.