Hoe te beginnen? Het diagnosedieet

 

Om er achter te komen of je inderdaad last hebt van systemische nikkelallergie zul je dit via een provocatietest ook wel stresstest genoemd zullen moeten vaststellen. In het kort komt het er op neer dat je voor een periode zoveel mogelijk nikkel in je voeding vermijdt. Aan het eind van deze periode provoceer je je lichaam, door een grote hoeveelheid nikkel te consumeren. Wanneer je klachten krijgt, heb je last van systemische nikkelallergie. Wanneer je na een paar dagen na de stresstest nog geen klachten hebt, heb je geen systemische nikkelallergie. In het laatste geval kun je weer gewoon eten.

Goed, dan gaan we beginnen.

Dag 1 t/m 3.

Eet alleen voedingsmiddelen van lijst 1 (zie hieronder).

Voor zowel het vlees als vis geldt dat het puur natuur moet zijn. Dus geen kant-en-klare marinades of smaakjes. Het beste is 100%  vlees of vis, dus zonder andere ingrediënten. Dat betekent ook geen marinades, kruiden of korstje. Kijk altijd naar de ingrediëntenlijst! Je kunt dus wel een biefstuk naturel bakken en zelf zout en peper toevoegen, maar een gemarineerde biefstuk mag niet.

Voor melk en zuivelproducten geldt dat ook dit puur natuur hoort te zijn. Dat betekent volle melk, en niet mager of halfvol. Hetzelfde geldt voor yoghurt, hier mag bovendien ook geen smaakje aan zitten. Vind je gewone yoghurt zonder zoete toevoeging (bijvoorbeeld suiker of honing) te zuur, probeer dan eens Griekse yoghurt. Ook hier geldt; kijk goed naar de ingrediëntenlijst. Zitten er rare dingen in (niet-natuurlijke toevoegingen), laat het dan staan en kies voor een ander product.

Zuivelproducten moeten van dierlijke afkomst zijn, bijvoorbeeld koe, geit of schaap. Plantaardige zuivelproducten zijn niet toegestaan. Hetzelfde geldt voor sojaproducten. Beiden zitten boordevol nikkel.

Eet alleen boter (ingrediënten; ten minste 80% melkvet en verder niets). Als er meer ingrediënten inzitten is het geen boter en kun je het beter laten staan. Margarine zit namelijk boordevol nikkel en dient te worden vermeden.

Het enige brood dat je mag eten is wit zuurdesembrood. Volkorenbrood heeft een hoog nikkelgehalte. De “gezonde bruine boterham” is dan ook voor nikkelisten helemaal niet gezond. Let bij het kopen van brood op de ingrediëntenlijst; het enige rijsmiddel moet zuurdesem of desemcultuur zijn. Vaak wordt zuurdesem verkocht waar gist in zit, dit moet je vermijden.

Om te bakken gebruik je een klein beetje olijfolie, extra vergine van koude persing uiteraard, geen geraffineerde olie, want dat is te sterk bewerkt.

Aardappel mag je eten met mate, dat wil zeggen 2 kleine aardappelen per dag. De schil mag je dan weer niet eten (daar zit meer nikkel in). De aardappel kun je koken in water en eten met een beetje olijfolie of boter (geen jus uit een pakje) of vleessappen van een stukje gebakken vlees in olijfolie of boter. Ook bakken in de pan of oven met een beetje olijfolie kan.

Om eten te bereiden gebruik je het liefst geen nikkelhoudend materiaal. Roestvrijstalen pannen bevatten nikkel. Het kan zijn dat al je pannen nikkel bevatten. Voordat je al je pannen weggooit en investeert in nikkelvrij materiaal, wacht eerst de diagnoseperiode af. Wanneer blijkt dat je inderdaad last heb van systemische nikkelallergie is het sterk aan te raden nikkelvrije pannen te kopen. Kook in ieder geval niets in aluminium, Teflon of andere anti-aanbakpannen. Roestvrijstalen pannen kun je eventueel wel gebruiken in deze periode, wanneer je niets anders hebt. Pyrexglas, 100% staal en emaille zijn nikkelvrij en kunnen met een gerust hart gebruikt worden.

Drink veel water! Dit klinkt een beetje als een open deur, maar om je lichaam te reinigen van nikkel zul je veel water moeten drinken. Drink geen frisdrank of andere drankjes en (uiteraard) ook geen alcohol. Na deze detox-periode (zonder alcohol lijkt het helemaal op een detoxperiode) mag je wel weer wat alcohol drinken.

Vermijd sigarettenrook!

Deze eerste dagen zijn erg lastig. Het eten is zeer eentonig en gewoon supersaai. Je mag geen biertje of glas wijn drinken om jezelf te belonen met al dat harde werk. Maar hou vol. Een goede diagnose kan alleen gesteld worden, wanneer je je strikt aan het dieet houdt.

Dag 4 tot en met 28 of 42.

De diagnoseperiode duurt minimaal 4 tot 6 weken. Ik heb zelf dit dieet gedaan voor 6 weken, omdat ik er zeker van wilde zijn dat er zo min mogelijk nikkel in mijn lichaam zou zitten voordat ik aan de stresstest zou beginnen.

Je kunt nu beginnen met het introduceren van voedingsmiddelen uit lijst 2 (zie hieronder). Op dag 4 kies je één voedingsmiddel uit dat je gaat eten. Vervolgens eet je de komende 4-5 dagen geen nieuwe dingen. Wanneer je geen reactie krijgt na 4-5 dagen, (bijvoorbeeld buikpijn, diarree, het soort klachten kan variëren van persoon tot persoon), kun je weer iets nieuws introduceren, wederom één voedingsmiddel. Het idee hiervan is dat je zo er achter komt waar je wel en niet tegen kunt. Wanneer je op één dag meer dingen introduceert, en je krijgt een reactie, dan weet je nog niet wat je problemen geeft en moet je weer van voor af aan beginnen.

Langzaam aan begint je eentonige dieet een heel klein beetje minder eentonig te worden. Op dag 4 begon ik met het eten van ijsbergsla. Vroeger was ik nooit zo’n fan van ijsbergsla, ik vond het een beetje een flauwe hap. Ik had nooit gedacht dat ik zó blij zou zijn met het eten van een bakje ijsbergsla zonder dressing!

Tijdens deze hele periode geldt dat je je moet houden aan het dieet. Doe je dit niet, dan kan er geen goede diagnose worden gesteld en heb je al het werk voor niets gedaan.  Zorg er verder voor dat je niets eet wat bekend staan om het uitlokken van allergische reacties, zoals aardbeien, kiwi, paddestoelen etc.

Laatste dag; de stresstest.

Dit is het moment waarop je hebt gewacht. Binnen korte tijd zul je weten of je systemische nikkelallergie hebt of niet. De hele voorgaande periode heb je je goed gehouden aan het dieet, en vandaag kun je los gaan. Je eet de hele dag eten dat rijk is aan nikkel. Hoe jouw menu er vandaag uitziet, kun je helemaal zelf beslissen. Kies vooral de dingen uit die je erg gemist hebt de afgelopen periode. Zorg er wel voor dat je bij elke maaltijd nikkelrijk eten binnenkrijgt. Zorg voor variatie en overdrijf niet. Wanneer je na dit dieet een hele reep chocola naar binnen propt krijg je gegarandeerd buikpijn. Dan weet je nog niet of de buikpijn van de chocola (oftewel nikkel) komt, of omdat het een teveel aan chocola is (ook mensen die geen SNAS hebben krijgen buikpijn van het eten van een hele reep chocola in één keer).

Geniet van deze dag en van al dat lekkere eten. En nu is het afwachten. Het kan zijn dat het een aantal dagen duurt voordat je een reactie krijgt. Systemische nikkelallergie is namelijk een voedselintoleratie met vertraagde reactie. Bovendien is het zo dat er niet een standaardreactie is, dit variëert van persoon tot persoon. Mogelijke reacties kunnen zijn; diarree, obstipatie, buikpijn, vermoeidheid, acne, eczeem.

In mijn geval had ik de stressdag gepland in het weekend op een rustige dag zonder verplichtingen en afspraken. Ik was al wekenlang bezig met het samenstellen van mijn stressmenu. Het hield me ook op de been tijdens de saaie maaltijden gedurende de diagnoseperiode. Het vooruitzicht van een dampende kom linzensoep, een goed glas rode wijn en die heerlijke zoute haring met uitjes was genoeg om weer een bordje witte rijst weg te kunnen werken die eerste weken.

Lijst 1: toegestane voedingsmiddelen

  • vlees
  • vis (geen haring, makreel, schaal- en schelpdieren)
  • melk en zuivelproducten
  • aardappel
  • wit zuurdesembrood
  • witte pasta van durummeel
  • zout en peper

 Lijst 2: toegestane voedingsmiddelen in kleine hoeveelheden

  • komkommer
  • witte rijst
  • witte bloem
  • fruit (behalve peren, pruimen en abrikozen)
  • fruitspread (alleen zelfgemaakt of biologische spread)
  • koffie (max 1 per dag, geen capsule)
  • ei
  • ijsbergsla, aubergine, paprika, pompoen

 Lijst 3: te vermijden voedingsmiddelen

  • alle voedsel in blik
  • alle kant-en-klaar voedsel
  • bouillon (pot, blik, blokjes, poeder)
  • sausjes en jus (tenzij helemaal zelf gemaakt, dus niet uit een pakje)
  • asperges
  • paddestoelen
  • ui
  • spinazie
  • tomaat
  • peulvruchten
  • soja en sojaproducten
  • wortel
  • volkorenmeel en volkorenproducten
  • mais en maisproducten (bijvoorbeeld cornflakes en maismeel)
  • peer
  • pruimen
  • gedroogd fruit
  • noten en zaden
  • thee
  • chocola en cacao
  • margarine
  • onnatuurlijke gist en andere chemische rijsmiddelen
  • haring en oesters
  • schaal- en schelpdieren
  • bloemkool
  • kool

 

Lees hier in welke voedingsmiddelen veel en weinig nikkel zitten

11 Comments

  1. Micha

    Wat ben ik blij dat ik je website tegen kwam. Al langere tijd heb ik het vermoeden dat ik niet goed tegen nikkel in mijn eten kan. Allerlei klachten, maar het vervelendste is momenteel het eczeem dat ik overal begin te krijgen. Al eerder had ik een klein testje gedaan en at ik zo weinig mogelijk nikkelhoudende dingen. Dat ging eigenlijk heel goed, tot ik er helemaal van afstapte en alles weer gewoon at. Heerlijke gezonde smoothies maakte boordevol gezonde, maar nikkelhoudende ingrediënten. En nu wordt ik gek van de jeuk en zit ik onder de nare plekken.
    Een jaar geleden zijn bij mij de essure veertjes (een sterilisatiemethode) weggehaald. Deze veertjes bestonden voornamelijk uit nikkel en petfiber. Dit heeft al veel vage klachten weggehaald, maar daarna ging ik dus steeds sterker op bepaalde voedingsmiddelen reageren en werd de eczeem en jeuk steeds erger.
    Ik was juist aan het bedenken wat ik voor stappen kon gaan ondernemen, aangezien ik weet dat het door mijn voeding komt, maar wel gezond wil blijven eten. Ik wil geen enge smeerseltjes vol chemische ingrediënten op mijn lijf smeren en zie niks in symptoom bestrijding. En toen kwam ik op jouw website en wist ik wat me te doen staat.
    Maandag ga ik beginnen met het stressdieet om voor mezelf te kunnen vaststellen of mijn gevoel/vermoeden klopt. En dus weer het heft in eigen handen te nemen en te zorgen dat mijn lichaam weer in balans komt.
    In elk geval super bedankt voor alle informatie die hier te vinden is, daar ga ik komende tijd heel veel aan hebben. 🙂

  2. Jolanda Cocco Author

    Hallo Micha,
    Ik ben blij dat mijn website je helpt. Daar doe ik het ook voor :-). Je bent niet de enige, hoewel dat in de praktijk soms wel kan lijken.
    Veel succes met het diagnosedieet, het zal niet altijd meevallen. Wanneer blijkt dat je inderdaad last hebt van systemische nikkelallergie zullen veel klachten verdwijnen met een nikkelarm dieet. Maar het kan best lang duren voordat alle klachten weg zijn. Verwacht geen wonder op korte termijn. Bij mij heeft het maanden geduurt voordat sommige klachten weggingen en ook niet meer terugkwamen. Maar nu heb ik bijvoorbeeld al meer dan een jaar geen eczeem meer gehad en dat is heerlijk.

  3. Micha

    Dank je. Hoewel ik er erg tegenop zie, heb ik er alle vertrouwen in. Ik heb het een paar dagen uitgesteld, omdat ik zelf mijn witte zuurdesembrood wil bakken en wat meer tijd nodig had om het op te starten. Aangezien er maar weinig gegeten mag worden de eerste tijd, leek me het wel fijn om vers brood te hebben. 🙂
    Ontzettend fijn om te horen dat bij jou het eczeem helemaal verdwenen is en veel klachten verdwenen zijn. Ik ga het de tijd geven en goed naar mijn lichaam luisteren. Hopelijk kan ik over een tijd hetzelfde melden. 🙂

  4. Anja van Leusden

    Goedemiddag
    Waar koopt u wit zuurdesembrood?
    Ik zag dat er bij ah witte liefde en passie zuurdesembroden worden verkocht van een bedrijf in groningen…zij maken ouderwets brood gemaakt van zuurdesem cultuur…maar daar zit wel wat gist in…..ik weet dit omdat ik bij hun informatie over hun brood gevraagd heb.
    Ik had over dit zuurdesembrood online een reportage gezien van het programma kassa.
    Hoop dat ik zo spoedig mogelijk antwoord van u mag ontvangen…want ik krijg steeds meer buik klachten en eczeem na het eten van nikkelrijke voeding……..ik eet normaal altijd zeer veel groenten…fruit…..volkoren brood….zeer veel thee….volkoren pasta’s en zilvervliesrijst enz.
    Graag hoor ik ook van u wat ik op brood kan eten..want ik lust geen kazen die u noemt bij u recepten van wat u op brood doet?
    Kan ik ook met wat roomboter mijn vlees bakken?
    In afwachting en vriendelijke groet,Anja van Leusden

  5. Jolanda Cocco Author

    Beste Anja,
    De term “zuurdesembrood” is in Nederland niet beschermd, zoals bijvoorbeeld in Duitsland het geval is. Dat betekent dat iedereen die een brood bakt met zuurdesem er “100% zuurdesem” op mag zetten. Ook als er nog 50 andere ingrediënten en rijsmiddelen in zitten! Heel goed dat u zelf al informatie heeft opgevraagd. In het kort komt het er op neer dat je bij een nikkelallergie geen brood uit een supermarkt of bij een bakker kunt kopen. Je bent aangewezen op brood van een biologische bakker of natuurwinkel.
    Volkorenbrood, -pasta en -rijst hebben allemaal een hoog nikkelgehalte. Wanneer iemand een systemische nikkelallergie heeft moeten deze producten worden vermeden. Ga dan voor witbrood (zuurdesem van goede kwaliteit), witte pasta en witte rijst. Ook thee zit vol nikkel, en biologische groene thee heeft een hoger nikkelgehalte dan de gemiddelde thee. In plaats daarvan kan kruidenthee gedronken worden. Meer hierover kunt u lezen op:
    http://nikkel-vrij.nl/2016/11/10/thee/
    Broodbeleg is inderdaad erg lastig. Wat de meeste mensen in Nederland op hun brood smeren of beleggen is voor nikkelisten geen optie. Wanneer u wel graag kaas eet (en geen last hebt van lactose-intolerantie), probeer dan eens wat verschillende kazen uit. Let er wel op dat het geen fabriekskazen zijn, die zitten namelijk weer vol nikkel. Verse rosbief, een ei, gegrilde groenten (wanneer er wat over is van het avondeten)en mozarella passen ook in een nikkelarmm dieet. Voor wat zoets kunt u ook wat honing op een boterham smeren, eventueel met wat rucola. In de meeste jams zitten ingrediënten met een hoog nikkelgehalte. Ik eet zelf “jam”van rigoni di assiago. Hier zit wel wat pectine in (hoog nikkelgehalte), maar alle andere ingrediënten zijn prima en ik eet het met mate. Bovendien vermijd ik pectine in andere producten, waardoor het bij mij niet over de nikkellimiet gaat. Probeer ook eens zelf een spread te maken zonder pectine, zoals cranberrycompote (http://nikkel-vrij.nl/2017/12/19/veenbessencompote/). Een manier om de eeuwige vraag wat op het brood te doen te vermijden is om iets anders te eten, zoals pasta of rijs (wit uiteraard), of een stukje vlees/vis met groenten of salade als lunch is vaak lekkerder dan de gewone, saaie boterham.
    Roomboter heeft een laag nikkelgehalte en is goed om in te bakken. Let er op dat er geen onnodige ingredienten inzitten, oftwel alleen 100% boter.
    Succes met uw dieet!

  6. Micha

    Even een update. Ik had eerder verteld dat ik met het stressdieet bezig was. Hoewel het pittig was toch volgehouden, maar het begon te knagen. Ik vond dit dieet voor mezelf niet overtuigend genoeg om te bepalen of het aan nikkel lag. Een aantal van de nikkelhoudende producten staan ook bekend als eczeemtriggers. En aangezien dat mijn reden was om te testen, ben ik weer even wat verder gaan kijken. Na een tijdje me aan het nikkelvrij dieet gehouden te hebben, kon ik concluderen dat de eczeem wel wat minder werd, maar niet weg ging en af en toe ook weer heftig werd.
    Voor mij dus een reden om mijn zoektocht door te zetten. Ik besloot het even los te laten en een andere benadering te proberen. Sinds twee weken eet ik volledig plantaardig, glutenvrij, suikervrij en zo clean mogelijk en ik kan niet anders zeggen dat ik heel blij ben. Na een week merkte ik al dat het eczeem rustiger werd en nu na twee weken is het zelfs aan het verdwijnen. Al twee weken geen jeukbulten gehad en mijn huid begint op de eczeemplekken weer rustiger te worden en zelfs richting normaal te gaan. Aangezien mijn halve lichaam onder zat en het bleef uitbreiden, ook naar mijn gezicht en hoofd, mag wel duidelijk zijn dat ik heel blij ben.
    Voor mij dus een volledig plantaardige, glutenvrije. suikervrij en zo clean mogelijke leven nu. Het leuke is dat ik me ook steeds beter ga voelen.
    Misschien voor anderen ook de moeite om te proberen.

  7. Jolanda Cocco Author

    Wat fijn om te horen dat je een dieet hebt gevonden dat bij je past. En vooral ook dat je eczeem aan het minderen is. Iedereen is anders en je moet goed naar je eigen lichaam luisteren.
    Bij mij was het precies het omgekeerde. Ook ik heb een dieet geprobeerd van volleding pantaardige (vegan), glutenvrije en ook suikervrije voeding. Helaas gingen bij mij de klachten niet weg. Het was het tegenovergestelde. In eerste instantie voelde mijn buik zich wel wat rustiger, maar na verloop van tijd werden de klachten erger en kreeg ik er meer en nieuwe klachten bij. De overstap naar een nikkelarm dieet heeft mijn leven veranderd en ik ben nu klachtenvrij.
    Je schrijft dat je eczeem had over je hele lichaam en dat het ook uitbreidde naar je gezicht. Ik ga ervan uit dat je hiervoor onder behandeling bent bij een dermatoloog. Heb je al overlegd met hem/haar over de invloed van voeding op eczeem?
    Ik wens je veel succes met je dieet en hoop dat je eczeemvrij blijft.
    Ik hoop je ook in de toekomst te mogen verwelkomen op mijn site voor tips over puur en gezond leven. En zelfs af en toe voor vegan recepten!

  8. Lo

    Hi Jolanda,

    Ik ben van plan dit dieet te proberen vanwege m’n allergie en erge darmklachten. Ik heb alleen een vraag over dit stuk:
    Op dag 4 kies je één voedingsmiddel uit dat je gaat eten. Vervolgens eet je de komende 4-5 dagen geen nieuwe dingen.

    Bedoel je hiermee dat je op dag 4 bijv. ijsbergsla eet en op dag 5,6,7,8 bijv. niet meer? Of eet je dit ingredient dan 4 dagen lang?
    En stel je hebt geen reactie erop, mag je dit dan blijvend toevoegen aan je dieet of moet je je alsnog alleen houden aan lijst 1?

    Alvast bedankt!

  9. Jolanda Cocco Author

    Hallo Lo,

    Als je op dag 4 bijv. ijsbergsla eet, kun je de dagen erna (5,6,7,8) ook ijsbergsla eten. Het is wel belangrijk dat je dan geen andere nieuwe dingen gaat toevoegen, zoals bijv. champignons. Als je graag ijsbergsla en champignons wilt uitproberen, dan begin je zoals jij doet met ijsbergsla. Als je na 1 week (dus op dag 11) geen klachten hebt, kun je beginnen met het introduceren van champignongs. Ook dit kun je dat een paar dagen eten (12,13,14,15).
    Als je bijvoorbeeld wel klachten krijgt op de ijsbergsla tussen dag 4 en dag 11, dan moet je geduld hebben en wachten tot de klachten weg zijn. Dit kan een paar dagen zijn, maar kan ook een paar weken zijn, dat is bij iedereen verschillend. Als je vervolgens een hele week klachtenvrij bent, is het weer tijd om iets nieuwe te introduceren. Op deze manier kun je langzaam aan je menu uitbreiden met dingen waar je lichaam goed tegen kan.

    Als je iets hebt geintroduceerd en het valt in de categorie “laag nikkelgehalte”, dan kun je het vaker eten. Valt het in de categorie “middelhoog” nikkelgehalte, dan kun je het met mate eten. Je eet het dan niet elke dag, maar bijvoorbeeld 1 keer in de week en wisselt af met dingen uit de categorie “laag”.

    Heb je iets geintroduceerd, maar heb je er een reactie op gekregen, dan is het verstandig om dit voorlopig niet meer te eten. Je kunt het dan wel na een wat langere tijd het nog een keer proberen.

    Deze methode van introduceren blijft hetzelfde tijdens het gehele dieet. Ik ben nu bijvoorbeeld al jaren bezig, maar introduceer pas iets nieuwe wanneer ik minimaal een week klachtenvrij ben.

    Succes en groetjes,
    Jolanda

  10. nv

    Als je geen gluten en koemelk kan eten is er dan een mogelijkheid witte rijst ipv zuurdesembrood te gebruiken voor de eerste week?

  11. Jolanda Cocco Author

    Hallo Nathalie,

    Als je last hebt van coeliakie, is witte rijst een goede optie in plaats van brood. Als je geen last hebt van coeliakie is het vermijden van gluten misschien niet erg verstandig. Bespreek dit eerst met je arts. Koemelk kun je gewoon weglaten, of eventueel vervangen door geitenmelk.

    Groeten,
    Jolanda

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.