Rode bietensalade met feta

 

Rode bieten zijn niet alleen om koken, maar zijn ook erg lekker om rauw te eten. De zoete, aardse smaak geeft een volle smaak aan salades. De geroosterde pijnboompitten zorgen voor een extra bite.

Deze heerlijke salade van rode bieten is erg makkelijk om te maken, is gezond en past in een nikkelarm dieet. Zo zet je in een handomdraai iets lekkers op tafel. Deze salade is een prima bijgerecht, maar je kunt het ook als voorgerecht serveren. Het is ook een prima vegetarische carpaccio. Wanneer je een sneetje geroosterd (wit zuurdesem-) brood er bij serveert heb je een heerlijke lunch. Ook makkelijk om mee te nemen als lunch naar je werk. Wanneer je indruk wilt maken op je gasten, gebruik dan Chioggia bieten. Deze bietensoort heeft aan de binnenkant rood met witten ringen en ziet er erg feestelijk uit.

Ingrediënten 2-4 personen;

  • 3 tot 4 rode bieten (afhankelijk van de grootte)
  • 50 gram Feta (bij voorkeur echte Feta, geen griekse stijl-kaas)
  • pijnboompitten (een handjevol)
  • verse oregano
  • 1 eetlepel olijfolie (extra vergine)
  • 2 eetlepels balsamico azijn
  • peper
Rode bietensalade met feta en pijnboompitten

Bereidingswijze;

  1. Schil de rode bieten. Gebruik eventueel huishoudhandschoenen om te zorgen dat je geen hardnekkige, rode vlekken op je handen krijgt.
  2. Snij de bieten doormidden en vervolgens in zeer dunne plakjes met een mandoline. Heb je geen mandoline, gebruik dan een kaasschaaf of een gewoon, scherp mes. Leg de plakjes biet in een glazen schaal (glas is nikkelvrij en reageert niet met de bieten, dus geen rode vlekken in je schaal).
  3. Giet de olijfolie en balsamicoazijn over de bietjes. Strooi de peper erover en meng goed door elkaar.
  4. Schik de bietjes op een platte schaal of bord.
  5. Verkruimel de feta over de bietjes.
  6. Verwarm een pan en rooster hierin de pijnboompitten. Strooi over de bietjes.
  7. Strooi tenslotte de verse oregano erover.

 

Nikkelnoot;

Rode bieten bevatten veel goede stoffen, zoals nitraten en anti-oxidanten. Het helpt ondermeer bij het verlagen van de bloeddruk, verlagen van de bloedsuikerspiegel en brengt meer zuurstof naar de spieren en de hersenen.

Gebruik bij voorkeur biologische rode bieten. Deze bevatten minder nikkel dan de standaard variant, meer voedingsstoffen en meer smaak. Er zijn ook kant- en klaar gekookte bieten verkrijgbaar, maar deze zijn niet geschikt voor nikkelisten. De bieten zijn immers behandeld en vaak is niet te achterhalen wat er is gebruikt om de bieten te bereiden. Bovendien heb je kans dat er onnodige (nikkelrijke) stoffen zijn toegevoegd. Gekookte bieten zijn bovendien zachtgekookt. Rauwe bieten zorgen voor een lekkere bite in de salade.

Pijnboompitten bevatten 6 µ/100 gram en zijn een uitzondering op de regel dat noten, pitten en zaden zeer nikkelrijk zijn. Ze passen dan ook goed in een nikkelalrm dieet. Zorg wel voor variatie in je eetpatroon en eet pijnboompitten met mate.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.