Pannekoeken met blauwe bessen

 

Pannenkoekjes zijn een ideaal recept voor een warm winterontbijt en zijn makkelijk te maken. Wanneer je de avond van te voren alle ingrediënten klaar zet, ben je ‘s ochtends nóg sneller klaar.

De blauwe bes wordt met recht een superfood genoemd. Het bevat veel vezels, vitamine C, A, E en K en foliumzuur. Daarnaast bevat het een zeer hoge dosis anti-oxidanten. Deze, en nog meer goede eigenschappen, werken onder andere ontstekingsremmend, helpen bij het verlagen van de bloeddruk, voorkomen van hartziektes, versterken de oogfunctie (met name het nachtzicht), bieden bescherming bij beschadiging van cholesterol, veroudering en diabetes en ook mogelijke bescherming tegen kanker.

Blauwe bessen groeien in Nederland in de volle grond en worden geoogst van juni tot en met september. Maar ook in de winter zijn ze volop verkrijgbaar (weliswaar geïmporteerd). De struiken zijn winterhard en erg makkelijk in onderhoud. Je kunt makkelijk een struik in een terracotta pot in je tuin of op balkon zetten om zo elk jaar de lekkerste, verse, blauwe bessen te eten. In de winter zul je het echter moeten doen met geïmporteerde, verse, blauwe bessen of neem ze uit de diepvries. Voor dit gerecht kun je beiden gebruiken. Wanneer je de bessen door het beslag mengt en meebakt in de pan, houd er dan rekening mee dat het zal aanbakken in de pan. Je kunt de bessen natuurlijk ook over de pannekoek heen strooien voor een knapperige beet.

Overheerlijke pannekoek met blauwe bessen

Ingrediënten

  • 300 gram blauwe bessen
  • 250 gram witte bloem
  • 450 ml volle melk
  • 1 ei
  • snufje zout
  • boter of olijfolie om in te bakken

Bereidingswijze

  1. Verwarm een stalen of gietijzeren koekenpan voor.
  2. Meng bloem, zout, ei en melk tot een glad beslag.
  3. Giet wat olijfolie of schep een klontje boter in de pan, wanneer deze op temperatuur is.
  4. Giet wat van het beslag in de pan.
  5. Wanneer de onderkant lichtbruin is, keer de pannenkoek om en bak ook aan de andere kant lichtbruin.
  6. Schep op een bord. Bestrooi met de blauwe bessen en eventueel (poeder)suiker of honing.

 

Allergienoot

Wanneer je een lactose-intollerantie hebt, vervang dan de melk door lactosevrije melk, rijstemelk of gewoon water.  Boter kun je ook prima vervangen door olijfolie. Dit geeft een iets andere smaak dan boter, maar is erg lekker.

2 Comments

  1. Shanny

    Zijn blauwe bessen te doen in een nikkelarm dieet?! Ik heb een lijst gevonden waarbij bosbessen prima te doen zijn maar zwarte bessen een no go zijn. Ik vrees dat blauwe bessen ongeveer gelijk staan aan de zwarte bessen… Ik eet het dagelijks gemengd door mijn kwark.. Help!

  2. Jolanda Cocco Author

    Blauwe bessen vallen nog in de categorie nikkelarm, zwarte bessen bevatten meer nikkel, die kun je beter vermijden, zeker wanneer je nog maar net begonnen bent met het dieet. Wanneer je wat langer bezig bent met een nikkelarm dieet en je lichaam is ontdaan van het teveel aan nikkel, dan kun je zwarte bessen weer introduceren om te kijken hoe je lichaam reageert. Frambozen zijn ook rijk aan nikkel en kun je ook beter laten staan. Wissel de blauwe bessen eens af met bramen, aardbeien of mango. Probeer te variëren, ook met het ontbijt. Zo krijg je zeker genoeg vitaminen, mineralen en vezels binnen en niet teveel nikkel.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.