Friet uit de oven

 

Met kinderen in huis ontkom je er niet aan ……. friet! Maar ook als volwassene kan ik echt genieten van lekkere patat.  Zelfgemaakt frites van verse aardappelen, dus extra vol van smaak. Omdat ze gebakken zijn in de oven bevatten ze minder vet dan friet gebakken in olie. En deze frietjes bevatten ook minder nikkel dan gefrituurde aardappel.

Wil je eens wat anders dan gewone friet? Variëer dan met de smaak. Stop een aantal verse takjes rozemarijn tussen de stukjes aardappel voor een wat verfijndere smaak. Of probeer eens met paprikapoeder voor een zoeter tintje, of scherpe paprika voor een wat pittiger tintje.

Heerlijke krokante, zelfgebakken friet

Benodigdheden

  • 1 kg iets kruimige aardappelen
  • 2 eetlepels olijfolie
  • zeezout

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 210 graden op stand ventilatie. De circulering van warme lucht is nodig op meerdere bakplaten tegelijk te bakken. Gebruik je de standaardknop (boven- en onderwarmte) dan bak je één bakplaat per keer. Zet de temperatuur in dat geval hoger, op 230 graden.
  2. Breng een grote pan met ruim water aan de kook.
  3. Schil de aardappelen.
  4. Snij de aardappelen in schijfjes en vervolgens in frietvorm van ongeveer 1 cm dikte.
  5. Schep de aardappelen in het kokende water en laat 6 minuten in de pan met het deksel op de pan. Het kan zijn dat het water nog niet opnieuw kookt wanneer de 6 minuten voorbij zijn. Haal de aardappelen toch uit de pan wanneer de tijd om is en giet af.
  6. Leg de aardappelen op een schone handdoek en laat droog worden.
  7. Giet olijfolie op een emaille bakplaat en zet 5 minuten in de oven.
  8. Haal de bakplaat uit de oven en schud de aardappelen er op (let op: de olie is heet). Meng de aardappel meteen goed door de olie en bestrooi met zout.
  9. Zorg dat er genoeg ruimte tussen de frietjes zit en dat ze niet op elkaar liggen gestapeld.
  10. Schuif beide bakplaten in de oven. Bak in 35-40 minuten gaar. Schep halverwege om.

 

Nikkelnoot

Gebruik bioligische aardappelen, deze hebben een lager nikkelgehalte dan de niet-biologische variant. Schil de aardappelen altijd. De schil van de aardappelen bevat namelijk meer nikkel dan de binnenkant.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.