Mayonaise

Mayonaise is een echte all-rounder dat bij veel gerechten past. Maar er zijn veel verschillen in smaak en kwaliteit tussen de verschillende soorten mayonaises, fritessauzen etc. Mayonaise wordt gemaakt van een paar basisingrediënten, olie; mosterd, eigeel en een zuurtje (citroensap of azijn).

Wanneer je zelf mayonaise maakt weet je zeker dat je alleen datgene eet, wat goed voor je is. Mayonaise maken is makkelijk en smaakt voortreffelijk. Ik gebruik altijd verse citroen, om zo de smaak van echte Belgische mayonaise te krijgen, waar ik dol op ben.

Om de perfecte mayo te krijgen, zonder dat het gaat schiften is het belangrijk dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn. Verder is het belangrijk, om de olie heel langzaam en al roerend toe te voegen. Als je dat doet, kan het niet misgaan. Vind je het lastig om tegelijk te stevig met de garde te roeren en een zeer dun straaltje olie toe te voegen, schakel dan hulp in van een vriend of familie. Met z’n tweeën is het zo gepiept. Heb je kinderen, laat hem of haar je op deze manier meehelpen. Zo leert het ook dat mayonaise niet alleen uit een potje komt.

Zelfgemaakte mayonaise met citroensap

Ingrediënten

  • 150 ml zonnebloemolie
  • 1 eigeel
  • 1 tl fijne mosterd
  • sap van ½ citroen
  • snufje zout en peper

Bereidingswijze

  1. Breek een ei en scheid de dooier van het eiwit, leg de dooier in een kom. Voeg de mosterd toe en meng met een garde goed door elkaar.
  2. Giet al roerend een paar druppels olie toe aan het mengsel. Herhaal dit een paar keer, terwijl je goed blijft roeren.
  3. Voeg nu de olie langzaam toe door constant een dun straaltje in het mengsel te gieten, terwijl je constant krachtig blijft roeren. Als je ziet dat de olie niet goed wordt opgenomen, stop dan even met gieten en roer stevig door tot de saus weer glad is. Giet zo alle olie erbij en roer tot een dikke, homogene saus.
  4. Voeg de citroensap toe en roer door.
  5. Voeg zout en peper toe en roer door. Proef de mayonaise. Is het te zuur naar je smaak, voeg dan nog wat olie toe. Is het niet zuur genoeg, voeg dan nog wat citroensap toe.
  6. De mayonaise kun je een paar dagen bewaren in de koelkast.

 

Allergienoot

Voor nikkelisten wordt afgeraden mayonaise te eten.  Dit komt omdat kant-en-klare mayonaise vaak ingrediënten bevatten die een hoog nikkelgehalte hebben. Om onnodig veel nikkel te vermijden kun je op zoek gaan naar een mayonaise met zo min mogelijk ingrediënten, en dat zo natuurlijk mogelijk is.

Veel kant-en-klare mayonaises bevatten veel nikkel. Light-mayonaise en fritessauzen etc bevatten nog meer nikkel, omdat het vetgehalte wat is verlaagd in de mayonaise is vervangen door iets anders, en dat is vaak iets met een hoog nikkelgehalte.

Zonnebloemolie is een olie dat ik niet vaak gebruik in gerechten, vanwege het nikkelgehalte. Olijfolie heeft doorgaans de voorkeur, maar in mayonaise geeft het een overheersende smaak die niet goed past bij mayonaise. Wil je toch liever olijfolie gebruiken, maar is de smaak te sterk? Dan kun je de helft zonnebloemolie en de helft olijfolie gebruiken. Vermijd sowieso olieën zoals pindaolie, arachineolie, sojaolie en andere notenolie.

Om extra nikkel in de mayonaise te vermijden gebruik je nikkelvrij keukenmateriaal. Je kunt je voorstellen dat er door de wrijving van het het kloppen van een roestvrijstalen garde in een roestvrijstalen kom nikkeldeeltjes vrijjkomen en terechtkomen in de mayo. Gebruik bijvoorbeeld een glazen kom en silicone garde.

Hoewel deze mayonaise het laagste nikkelgehalte heeft van de mayonaises, bevat het toch nogal wat nikkel door de hoeveelheid olie. Geniet er dus van, maar wel met mate.

Vrij van lactose, suiker, gist, gluten, pinda, noten en soja.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.