Frittata met asperges

 

Het is weer aspergetijd en de schappen liggen er vol mee. Verse groene asperges zijn een echte topper en een perfecte combinatie van eenvoud en kwaliteit. Maak thuis een heerlijke en makkelijke frittata met deze voorjaarsgroente.

Frittata met groene asperges, een echte topper in de voorjaarskeuken

Ingrediënten

  • 500 gram groene asperges
  • 5 eieren
  • 1 sjalot
  • olijfolie
  • handjevol verse bieslook
  • peper en zout

Bereidingswijze

  1. Snij de stugge uiteindes van de asperges. Dit doe je door een scherp mes losjes op het uiteinde van de asperge te laten vallen. Gaat het mes er niet in, dan is dat stukje nog te hard, probeer het dan nog eens een stukje naar voren. Gaat het mes wel in de steel, snij het dan door en gooi het harde stukje weg.
  2. Snij de asperges in stukken van 1 tot 2 centimeter. Leg de kopjes apart.
  3. Fruit in een pan de fijngesneden sjalot aan in een beetje olijfolie.
  4. Voeg de asperges toe (alleen de stelen) en gril deze. Wanneer ze bijna klaar zijn, voeg je de kopjes toe, gril deze kort mee.
  5. Breek in een kom de eieren en kluts met een vork door elkaar.
  6. Snij de bieslook fijn en voeg toe aan de eieren, samen met zout en peper.
  7. Wanneer de asperges beetgaar zijn, schud ze in de kom bij de eieren en meng alles goed door elkaar.
  8. Zet de pan terug op het vuur en giet wat olijfolie in de pan. Wanneer de olijfolie heet is, giet de inhoud van de kom in de pan.
  9. Bak op een redelijk laag vuur tot de onderkant lichtbruin is.
  10. Keer de frittata om en bak ook aan de andere kant lichtbruin.
  11. Klaar om te serveren.

 

Allergienoot

Asperges zijn een goede bron van vitamine K. Daarnaast bevatten ze ook behoorlijk wat proteïne en anti-oxidanten. Maar asperges bevatten ook redelijk wat nikkel en kunnen dan ook het beste met mate worden gegeten.

Dit recept is geschikt voor nikkelallergie, glutenallergie, melkallergie en soja-allergie.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.