Gegrilde tonijn

 

In restaurants zie je vaak gegrilde tonijn op het menu staan. In Zuid-Europa krijg je het gerecht puur op je bord, vis en verder niets.  Dit pure gerecht zonder extra’s, is makkelijk thuis te maken.  Zo maak ook jíj een mediterraans visgerecht met pure smaak in een paar minuten.

Tonijn grillen is erg makkelijk, maar er zijn wel wat trucjes om deze vis perfect te grillen. Tonijn is namelijk op zijn lekkerst wanneer het aan de buitenkant gaar en warm is en aan de binnenkant rauw. Zorg er voor dat je een goed stuk verse tonijn hebt (niet voorverpakt uit de diepvries) en het kan eigenlijk niet mislukken.

Puur, simpel, verrukkelijk

Voor de beste smaak kies je goede ingrediënten, zoals (biologische) extra vergine olijfolie, (ongeraffineerd) zeezout in plaats van het gewone keukenzout en biologische citroen.

Benodigdheden

  • verse tonijn ± 100 tot 150 gram p.p. (afhankelijk van de rest van de maaltijd)
  • beetje extra vergine olijfolie
  • zeezout
  • (chili)peper
  • citroen

Bereidingswijze

  1. Haal de tonijn een half uur voor het grillen uit de koelkast en laat op kamertemperatuur komen.
  2. Zet een stalen pan op het vuur en wacht tot de pan goed heet is.
  3. Bestrijk de tonijn met olijfolie en bestrooi met zout en peper.
  4. Bak de tonijn in de pan aan elke kant 1 minuut op hoog vuur.
  5. Serveer (op een warm bord) met een stukje verse citroen.

 

Allergienoot

Een stuk pure vis is uitermate geschikt voor mensen met allergie, er zit namelijk weinig extra’s bij die een allergische reactie kunnen veroorzaken.

Zorg voor zo goed mogelijke ingrediënten (zie hierboven). Dit zorgt niet alleen voor de beste smaak, maar zorgt er ook voor dat je zo min mogelijk pesticiden binnenkrijgt. Zo wordt ook de kans op een allergische reactie kleiner.

Dit gerecht is geschikt voor mensen met nikkelallergie, glutenallergie, melkallergie, notenallergie, soja-allergie.

 

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.