Maakt een vegan dieet je ziek?

Een veganistisch dieet, dus zonder vlees, vis en zuivel lijkt heel gezond. Je eet immers geen dierlijke producten. Maar is dat wel zo? Is een vegan dieet écht gezond? Kun je ziek worden van veganistisch eten?

Nadat je bewust hebt gekozen om veganistisch te eten, of wanneer je gewoon een aantal dagen per week geen vlees of vis wilt eten, verwacht je dat je je supergezond gaat voelen. Maar dat is niet voor iedereen het geval. Het kan zijn dat je een tijd bezig bent met vegan eten, maar dat je moe bent en weinig energie hebt. Misschien heb je nog wel meer lichamelijke klachten zoals buikpijn, een opgeblazen gevoel of een stoelgang die niet helemaal goed is. En is je huid niet zo stralend als je zou willen, heb je eczeem of puistjes. En dat terwijl fanatieke veganisten zeggen dat ze zich fantástisch voelen, waarom jij dan niet?

Peulvruchten, superfood of ziekmakend?

Allergie

Ook ik heb jaren geleden besloten om écht gezond te gaan eten. Minder vlees en vis, minder zuivel, meer volkoren, meer peulvruchten, soja, tofu en de hele rataplan. Maar na een tijd merkte ik geen vooruitgang …… sterker nog, het ging juist slechter met me. Na een lange tijd ben ik er achter gekomen dat ik last heb van systemische nikkelallergie. En dat bijna alles wat ik at mijn allergie verergerde en ik juist méér klachten kreeg.

Van nikkelallergie kun je verschillende, vaak vage klachten krijgen, zoals:

  • eczeem
  • acne
  • hoofdpijn
  • slaapproblemen
  • gewichtstoename of gewichtsverlies
  • opgezette buik, opgeblazen gevoel
  • en nog veel meer

Systemische nikkelallergie betekent dat je intolerant bent voor nikkel in voeding, jawel, in voeding zit nikkel. Met deze allergie is het belangrijk om voeding met een hoge nikkelwaarden te vermijden. Nu zit er werkelijk overal nikkel in, maar sommige producten hebben een laag nikkelgehalte en sommige een heel hoog nikkelgehalte.

Dit is de top 10 van voedingsmiddelen met de hoogste nikkelgehaltes:

  • cacao en chocolade. Hoe puurder de chocolade hoe meer nikkel het bevat.
  • noten, zoals pinda’s, cashewnoten. Maar ook bijvoorbeeld havermelk en amandelmeel.
  • zaden en pitten, zoals pompoenzaadjes, sesamzaadjes.
  • peulvruchten, zoals linzen en bonen.
  • groene bladgroenten, zoals spinazie en boerenkool.
  • volkorenproducten, zoals volkorenmeel, volkorenrijst, en volkorenpasta.
  • boekweit, gerst, haver, teff.
  • soja, tofu en andere soja-producten
  • schaal- en schelpdieren
  • eten en drinken in blik
Pure chocolade, gezond in een vegan dieet, verboden terrein bij nikkelallergie.

Zoals je ziet zijn veel dingen waar veel nikkel in zit, juist dátgene wat in een veganistisch dieet veel wordt gegeten. Met andere woorden, een vegan-dieet zit boordevol nikkel. Denk je goed en gezond bezig te zijn met linzensoep, boerenkoolsmoothies en een taart van amandelmeel en cacao, maar in werkelijkheid is je lichaam zich keihard aan het verzetten tegen de enorme hoeveelheden nikkel. En wordt je niet gezónder, maar juist zieker.

Wat gezond is voor de één is niet persé gezond voor de ander. Wanneer je allergisch bent voor nikkel in voeding, wordt je werkelijk ziek van een vegan dieet. Lees hier wat je dan wél kunt eten om gezond te worden en te blijven.

Lees hier míjn verhaal, mijn weg van een vegetarisch en veganistisch dieet naar een écht gezond leven.

 

 

 

 

 

2 Comments

  1. Inge Catharina

    Ik ben er ook inmiddels achter na jaren Raw food en Vegan te eten dat ik mijzelf slechter ging voelen in plaats van gezonder. Ik mijd nu voeding die veel nikkel bevat en merk zoveel verbetering in totaliteit. Nooit gedacht dat er in veel voeding nikkel zit, ik heb een contact allergie voor nikkel. Geheel plantaardig eten is voor mij een no go ben ik inmiddels achter.

    Ik gebruik glutathion voor de nikkel uit mijn lichaam te krijgen.
    https://www.vitakruid.nl/blog/glutathion-moeder-van-alle-antioxidanten

  2. Jolanda Cocco Author

    Hallo Inge,

    Bedankt voor je info over glutathion, dat is nieuw voor mij.

    Ook voor mij is een puur plantaardig menu geen optie. Mijn lichaam kan er gewoon niet tegen. Ook al eet ik nu veel vaker vlees, vis en zuivel, ik eet nog steeds veel groenten. Het verschil met eerst (voordat ik wist dat ik deze intolerantie had), is dat ik uitsluitend groenten eet met een laag nikkelgehalte, en hier en daar een middelhoog nikkelgehalte en dat ik alle voedingsmiddelen met een (zeer) hoog nikkelgehalte vermijd. Zo zie je maar weer, gezond eten is niet voor iedereen hetzelfde.

    Met vriendelijke groeten,
    Jolanda

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.